Ik begin het nieuwe jaar lekker met een kwetsbaar onderwerp. Heerlijk 😉
Ken je het gezegde: Bij de loodgieter thuis lekt de kraan.
Ik moet me daar helaas ook schuldig aan maken.
Vandaag is mijn 1e dag werken weer na mijn verlof. En mijn bedrijf heeft “eigenlijk” de afgelopen 3 maanden stil gestaan. En ja, ik had vervanging, dus mijn vaste klanten werden opgevangen. Maar mijn eigen online programma’s, funnels en mijn lijstopbouw stonden stil.
En ja, dit knaagde enorm aan me.
Wat is er gebeurd?
We gaan er altijd vanuit dat we door kunnen gaan. Wij, business women, zijn niet te stoppen toch? Maar soms, heel soms, gebeuren er dingen die je even op een zijpad sturen. Bijvoorbeeld nu corona. Misschien zit je thuis met je kids en weet je even niet meer hoe je je dagelijkse activiteiten op moet pakken. Voor heel veel ondernemers was 2020 een moeilijk jaar. Voor mij is het natuurlijk dubbel. Privé was het een topjaar met de komst van onze Chase, maar op ondernemersgebied was het een zwaar jaar.
Mijn man en ik waren al 5,5 jaar aan het proberen om zwanger te worden. Afgelopen maart deed ik een test om er maar weer gewoon vanaf te zijn (Mijn lichaam was vaak schijnzwanger), maar deze test werd ineens positief. Mega blij en dankbaar natuurlijk. Alleen, waar ik nooit rekening mee had gehouden, waren mijn hormonen. En die zijn DRAMA (Ja echt met die hoofdletters). En stiekem had ik het kunnen weten, want aan het begin van ons fertiliteitstraject kreeg ik hormoonpillen. En daar ben ik na 3 maanden mee gestopt, omdat ik gewoon niet meer kon functioneren binnen mijn bedrijf. En dat was precies wat vorig jaar ook gebeurde. Alsof ik nog maar 20% van mijn hersencapaciteit had en die alleen kon besteden aan het werk voor mijn klanten.
Mijn business traject bij Tineke Zwart moest ik halverwege stoppen, omdat ik gewoon niet meer kon nadenken. Al mijn mooie plannen konden zo de prullenbak in (niet helemaal, maar daarover later meer). En dit betekende dus dat ik geen nieuwe producten, maar ook geen nieuwe weggevers kon ontwikkelen en dus in oktober niets klaar had staan om doorlopend te adverteren tijdens mijn verlof. En ja, ik heb een handboek, een low end product en een online training. Maar van alle 3 wist ik dat ik er niet 100% tevreden meer over was. En ja, ze zijn goed, maar ze konden beter. Dus dat voelde niet goed om te gaan promoten.
Uiteraard dacht ik heel naïef dat zodra mijn verlof was begonnen, ik de tijd en rust zou hebben om nog een nieuwe weggever te maken. Maar ik belandde eerder in het ziekenhuis en Chase werd 3 weken te vroeg geboren. Dus dat idee was ook een slecht uitgevoerd plan haha.
Maar hoe kan je dan van mij leren?
Zorg dat je je plannen en ideeën niet uitstelt Lynn. Sommige van mijn plannen voor 2020 stonden al een tijdje op mijn lijstje. Alleen het probleem was tijd. Ik had teveel klanten (waar ik mega dankbaar voor ben) waardoor mijn eigen programma’s op een lager pitje kwamen te staan. (En dit lag totaal aan mijn eigen planning en perfectionisme) Op het moment dat er dan iets gebeurd, in mijn geval hormonen, maar denk ook aan kinderen ineens thuis, ziek worden, ineens voor iemand zorgen, dan blijven je belangrijkste taken je prioriteit. In mijn geval was dat voor mijn huidige klanten zorgen.
En echt, op ondernemers gebied was 2020 een struggeling. Ik zit altijd vol met ideeën, maar er kwam gewoon niets uit. Gelukkig pakte ik 2 weken geleden al mijn ideeën er weer bij en ze voelde nog goed. En nu sta ik wel aan!
Betere planning
Dankzij mijn zoontje mocht ik opnieuw naar mijn bedrijf kijken. En heb ik mijn werkdagen anders ingedeeld. Gewoon nog technisch werk voor een paar exclusieve klanten en verder heel veel aan mijn bedrijf werk tijd. Heerlijk! Zo kan ik mijn creativiteit uiten bij mijn klanten en toch mijn business enorm laten groeien. En ik heb nog heel veel tijd om met mijn kleine man te kroelen (Lang leve thuiswerken!!!)
Dus ik daag jou uit. Hoe kan jij ervoor zorgen dat je niet het gevoel krijgt dat je business stil ligt als er iets gebeurd? Wat kan je creëren in combinatie met een funnel wat continue kan doorlopen? Welk product kan jij creëren dat je keer op keer kan verkopen zonder dat ze jou nodig hebben?
Wees creatief! Denk in kansen en mogelijkheden. Maak gebruik van de tijd. Want weet je, ook al was 2020 op business gebied niet mijn meest geweldige jaar, het is toch het jaar van de meeste omzet geweest ;). Hoe? Dat weet ik nog niet, maar ik moet mijn 2020 evaluatie nog doen, maar ondernemers helpen in corona tijd met online academies zodat zij online hun klanten konden helpen, was toch een goede keuze geweest;)
Liefs Lynn