‘Ik heb geen flauw idee hoe ik een lijst op moet bouwen’ zei een onderneemster vorige week tegen mij. Een succesvolle onderneemster die aan de achterkant geen e-maillijst heeft. Ja, een paar emailadressen die ze de afgelopen jaren heeft verzameld. Maar meer ook niet.

Ze vertelde me eerlijk dat ze geen idee heeft hoe ze een lijst moet opbouwen. En ik geloof oprecht dat meerdere ondernemers dat hebben. Ze weten dat ze een lijst nodig hebben, maar krijgen het al benauwd bij het idee. Waar moeten ze beginnen? Wat moeten ze doen? En dan het woord funnel…Daar krijgen ze spontaan buikpijn van.

Op het moment dat je dan tijd vrij maak om aan je lijst te werken, komen de zweetdruppels één voor één op je voorhoofd. Je kijkt met grote ogen naar dat computerscherm en denkt wat nu? Je staat op, loopt weg en gaat totaal iets anders doen.

Maar je weet dat die lijst nodig is als je wilt groeien met je bedrijf. Deze onderneemster had als wens groepstrajecten te draaien en dan heeft ze toch een lijst nodig die haar al kent en vertrouwen in haar heeft.

Een lijst opbouwen is helemaal niet moeilijk. Als je maar weet wat je moet doen. Hieronder deel ik de 1e 3 stappen met je die je kan gebruiken om aan je lijst groei te werken.

Mailsysteem

Je mailadressen in je eigen mailbox opslaan is een no go. Voor het verzamelen van e-mailadressen en het versturen van nieuwsbrieven heb je een professioneel mailprogramma nodig. In dit programma kan je met lijsten werken. Zo kan je een nieuwsbrief lijst aanmaken waarop iedereen komt die jouw nieuwsbrief (nooit zo noemen;)) ontvangen. Andere lijsten kunnen bijvoorbeeld zijn: je weggever lijst en je klantenlijst.

Met een professioneel mailsysteem kan een deelnemer zich ook uitschrijven als hij of zij jouw mails niet meer wilt ontvangen. Zo blijf je dus niemand meer mailen die geen interesse heeft in jouw aanbod.

Maak een weggever

Een weggever is een gratis product wat ze in ruil voor hun naam en emailadressen kunnen aanvragen bij je. Met een weggever werk jij aan je expertstatus. Dit is vaak één van de eerste kennismakingen met je als ze deze aanvragen en het is dus belangrijk om veel waarde weg te geven. Jouw ideale klant heeft een probleem en met jouw gratis weggever kan je bijvoorbeeld eerste hulp aanbieden. Je plakt een pleister op de wond zodat de pijn even tijdelijk minder wordt. Het doel van de weggever is om zoveel te geven dat de ontvanger denkt van wow, krijg ik dit al als het gratis is. Laat staan als ik voor iets betaal.

Zorg dat mensen zich kunnen inschrijven

Als je nog niet zoveel weggevers hebt, is het handig om een aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op je site te plaatsen. Zodat als mensen interesse hebben om je nieuwsbrief te ontvangen, dat ze zich heel makkelijk kunnen aanmelden. Let er wel op dat je het niet nieuwsbrief noemt. Het woord nieuwsbrief linkt in het menselijk hoofd vaak naar stalken. Verzin een leuke naam, zet erbij waarom ze jouw nieuwsbrief moeten aanvragen. (Wat krijgen ze?) En vergeet de privacy verklaring niet.

Jouw mailprogramma heeft vaak de optie om een formulier te maken. En dit formulier kan je heel gemakkelijk om je website plaatsen.

Dus ben jij er klaar voor om aan je emaillijst te werken. Zorg dan dat je stap 1 en 3 sowieso snel in orde hebt! En daarna ga je aan de slag met je weggever.

Active Campaign Cursus

Wil jij meteen goed aan de slag met het mailprogramma Active Campaign (of mailblue), dan heb ik een geweldig programma voor je. Active Campaign is mijn meest favoriete programma waarmee je alles uit je e-maillijst kunt halen. In deze training heb ik al mijn kennis over het programma gestopt en update hem elke maand.

In het programma leer je dingen als:

✓ Hoe maak je een lijst en een inschrijfformulier aan?

✓ Hoe verstuur je een nieuwsbrief?

✓ Hoe voeg ik een contact toe en hoe kan ik alle informatie over deze persoon zien?

✓ Hoe maak je een automatische mailserie?

✓ Hoe kan ik mijn e-mail evalueren?

✓ Hoe kan ik een chatfunctie op mijn website krijgen?

✓ Hoe zet ik mijn weggever online?

Hoe ziet dit programma eruit?

✓ Je krijgt gelijk toegang tot 11 modules en je hebt levenslang toegang.

✓ Je krijgt altijd toegang tot alle nieuwe updates. Active Campaign veranderd continue.

✓ Toegang tot een besloten Facebook groep met alle andere ondernemers. Je mag hier al je vragen stellen.

✓ 1x per maand een live Q&A waar je al je vragen kunt stellen en ik je gelijk kan laten zien hoe je het dan precies doet.

De investering voor dit programma bedraagt 147,- exclusief BTW.

Klinkt dit als iets voor jou?

Klik hier voor meer informatie & aanmelden