Ik noem een salesfunnel ook wel de reis die je jouw ideale klant laat afleggen. Deze reis die jouw klant doorloopt bepaal jij van te voren. Vaak is de start jouw weggever en het einde is de aankoop van je product. Dit is de meest simpele versie. Omdat er gedurende de reis mensen afhaken is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen door je funnel heen te laten gaan. Je stopt ze spreekwoordelijk in een trechter.

Deze start heel breed (veel mensen vragen je weggever aan, doen mee met je challenge, schrijven zich in voor een webinar) en een bepaald aantal mensen worden klant. Gedurende die reis raak je ook verschillende mensen kwijt en dat is helemaal niet erg. Waarom dit niet erg is, leg ik je later uit.

Alles begint met een eerste kennismaking. Denk aan social media, iemand die via google op je website is gekomen of gewoon simpel in real-life. Vanaf dat moment leren ze je een beetje kennen en wil je ervoor zorgen dat ze één van jouw weggevers aanvragen. Voor die weggevers is het belangrijk dat hij aansluit bij het probleem van de klant die jij wilt helpen. Een simpel voorbeeld. Als iemand via google via de zoekterm ‘hoofdpijn’ op jouw site komt en jij richt je voornamelijk op keelpijnklachten. Dan zal hij of zij jouw weggever niet aanvragen. Want je kunt hem of haar niet helpen met hun probleem. En als ze je weggever hebben aangevraagd dan begint de reis pas echt. En dan start de funnel.

Heel veel mensen hebben een verkeerd beeld bij Salesfunnels. Ze vinden het pusherig. Totaal niet passen bij hun bedrijf en vinden het niets. Maar geloof me. Salesfunnels inzetten is voor iedereen met een business. Zolang je maar emailadressen verzamelt van jouw ideale klant. En je aanbod aansluit bij de  weggever.

Bij het bouwen van jouw funnel, moet je ALTIJD kijken zou ik dit zelf waarderen of word het dan te pusherig. Maar geloof me. Zolang het waardevol is voor jouw klant en je ze niet 4 keer per dag gaat mailen, dan vinden ze alles best. En vinden ze het wel erg of irritant. Dan schrijven ze zich uit. Zo’n persoon koopt toch niets bij je, dus waarom wil je hem of haar op je lijst hebben? Dan is het toch niet erg dat hij/zij zich uitschrijft. Toch?

Wil je meer lezen? Vraag dan mijn gratis Salesfunnel Basics Handboek aan. Een ebook die bestaat uit 8 hoofdstuk met heel veel informatie over funnels.