Van de week had ik een resultaat gesprek met Amber. Ze had een concrete vraag hoe ze meer aanmeldingen kreeg voor haar online training. ‘We gaan een funnel bouwen’ zei ik. Logisch natuurlijk omdat ze zelf een gesprek in plande bij mij als Salesfunnel girl 😉

Ze keek me met twee grote ogen vol met paniek aan. Ik zag nog net geen zweetdruppels op haar voorhoofd. Bij het woord funnel, kreeg ze gewoon kippenvel. Haar angst zat niet bij het woord funnel, maar meer bij het oneindige to do lijstje wat in haar hoofd op popte. ‘Zoveel stappen en ik ben helemaal niet technisch. Hoe dan?’ zei ze.

Ik moest stiekem wel lachen. Ik legde haar uit dat het gewoon een paar simpele stappen zijn. Je kunt het zo gek maken als dat je wilt. Maar mijn advies is ‘Begin gewoon’. Ik gaf haar 5 handige tips waarmee ze direct kon starten.

In deze mail ga ik 5 stappen met je delen om met funnels te gaan beginnen.

Stap 1: Je weggever creëren

Dit is vaak de eerste stap bij het opzetten van funnels. Een funnel kan uiteraard op meerdere manieren starten, maar voor dit voorbeeld houd ik het bij een weggever als startpunt.

Als je al een weggever hebt, wil ik je vragen om deze eens kritisch te bekijken. Is hij nog van waarde en up to date? Doet het eigenlijk zeer als je hem gratis aanbiedt? Maar weet je wel zeker dat hij van waarde is voor je ideale klant. Dan lekker laten staan. En anders aan gaan passen zodat je dat gevoel krijgt. Twijfel je over de waarde van je weggever? Vraag dan aan bijvoorbeeld een paar oud klanten wat zij van je weggever vinden. Of je ze er echt mee hebt geholpen.

Heb je nog geen weggever? Dan moet je deze echt gaan creëren. Denk aan een e-book of een videoserie.. Zorg ervoor dat je echt kan laten zien dat je de expert bent die hem of haar kunt helpen. Plan gelijk een brainstorm moment in je agenda om na te denken over je weggever. En ga aan de slag!

Stap 2: Je mailsysteem inrichten

Als je weggever helemaal perfect is, dan moet je hem natuurlijk zo inrichten dat mensen hem kunnen aanvragen. Mensen geven hun naam & emailadres af in ruil voor de gratis weggever. Dankzij deze gegevens komen de mensen in jouw funnel terecht.

Het mailsysteem wat ik adviseer om mee aan de slag te gaan voor het bouwen van funnels is Active Campaign. Dit systeem is een amerikaans systeem, maar je kunt het gewoon in het nederlands zetten. En het vraagt slechts een investering van 15 dollar per maand. Absoluut de moeite waard!

Als je een mailsysteem hebt, moet je ervoor zorgen dat je een websitepagina maak met een korte omschrijving wat ze krijgen als ze hun naam en emailadres achterlaten. En er moet een mogelijkheid zijn om zich aan te melden. Zorg dus voor een aanmeldformulier (opt in).

Stap 3: De bedankmail

De bedankmail is heel belangrijk! Dit is het eerste echte contact met die persoon. En veel te vaak zie ik nog van:

‘Dank je wel voor het aanvragen van het e-book. Klik hier om hem te downloaden. Veel leesplezier. Groetjes….’

En dit is zo’n gemiste kans. Schrijf een leuke enthousiaste mail! Stel je alvast voor en leg nog een keer de voordelen uit van het lezen van jouw e-book. Waarom moeten ze tijd maken om dit ebook te lezen? Wist je dat heel veel mensen een gratis weggever aanvragen wanneer ze eigenlijk geen tijd hebben om het direct te lezen 😉 Stimuleer ze dus om het e-book snel te gaan lezen. Een leuke persoonlijke mail is dus heel belangrijk!

Stap 4: Meer waarde leveren

Daarna zijn er 2 veelgemaakte fouten.

Daarna blijft het stil. Absolute radiostilte. De mensen ontvangen 1 mailtje en blijven dan lekker op de lijst staan en ontvangen niets meer. 1x per half jaar worden alle contacten samengevoegd en dan ontvangt die persoon 1 x per maand een nieuwsbrief. Weg kans!

Er zit direct aan actie achteraan. Een dag later ontvangt de persoon al gelijk een mailtje van ‘Ik hoop dat het e-book super waardevol was’. Ik nodig je uit om mee te doen aan….deze workshop…deze online training etc. Hier creëer je ook een error mee. Oeps…

Zo gaan we het dus niet doen!

Je gaat de mensen nog verder mee op reis nemen. Dus eerst vraag je of ze het e-book wel hebben gelezen. Bij stap 3 lees je dat de meeste mensen niet meteen het e-book lezen. Stuur dus 2 dagen later een vriendelijke reminder. Van hey, hoe is het. Heb je al tijd gehad om het e-book te lezen? Nee? plan gelijk ff een momentje in je agenda. Je gaat er geen spijt van krijgen. Heb je hem al wel gelezen? Super goed! Ik ben zo blij dat je direct in actie stand gaat. Wat zijn de grootste lessen die je er al uit hebt gehaald?

En daarna ga je in 2 mailtjes nog meer waarde geven. Probeer je ideale klant echt te helpen. Door op hun “wond” een pleister te plakken. Probeer ze te inspireren. En werk aan je expertstatus. En nee, dit hoeven niet allemaal nieuwe mails te zijn. Je kan bijvoorbeeld ook verwijzen naar een oude blog op je site.

Stap 5: CTA

Na al die mailtjes is het pas tijd voor een call to action. Een aanbod. En het is echt afhankelijk van je ideale klant wat dan de beste stap is. Wil je een wat duurder product of een workshop verkopen? Nodig ze dan uit voor een webinar. Wil je een goedkoper product verkopen dan kan je dit direct in de mail verwerken.