Ik ga je meenemen in de basis elementen van een funnel. In deze blog gaan we het hebben over de product piramide.
Met een funnel neem jij jouw ideale klant mee op reis. Zij leggen de route af die jij voor ze bepaald en jouw doel is natuurlijk dat ze klant worden. Het helpt om voor jezelf die route alvast te bepalen. En dat doe je door een strategisch product aanbod te hebben. Een perfect afgestemd product aanbod voor jouw ideale klant. Dit strategisch product aanbod kan je voor jezelf in een product piramide zetten en aan de muur hangen.
De product piramide is dus een handige tool om jouw aanbod vorm te geven en zorgt ervoor dat je focus houd. Dit is jouw aanbod en deze route gaat jouw ideale klant afleggen.
Voorbeeld product piramide:
Je moet de product piramide eigenlijk omdraaien en dan heeft het de vorm van een funnel (trechter).
Bovenaan begin je met je gratis aanbod. Dit is je gratis weggever. Denk bijvoorbeeld aan je e-book.
Stap 2 is je low end aanbod. Dit is een laagdrempelige training met een investering tussen de 7 en 47 euro. Hierbij help je jouw ideale klant een beetje en laat je ze alvast geld naar je overmaken.
Stap 3 is je middle end product en dit is bijvoorbeeld een online training. Vaak liggen de prijzen van je middle end product tussen de 197 en 497 euro.
Je high end product komt als laatste. Niet iedereen volgt dit product, want dit is meer exclusiever en vraagt een hogere investering. De investering van dit aanbod is altijd boven de 497,- euro.
Voorbeeld:
Gratis: 3 delige videoserie ‘Val 1 kg af deze week’
Low end product: Werkboek + audio serie ‘8000 stappen – 30 dagen lang’ voor 27 euro
Middle end product: Online programma over gewicht verliezen – 297
High end product: 1 op 1 begeleiding / traject om af te vallen – 597
Zie je de oplopende volgorde? En de diensten die bij elkaar aansluiten? Dat is zo belangrijk. Want jouw klant heeft een probleem. En je wilt hem zo lang mogelijk helpen bij dat probleem. Let op! Je kan wel meerdere product piramides naast elkaar hebben. En die kan je allemaal los van elkaar promoten. Zorgt er wel altijd voor dat de focus ligt op 1 product piramide voor een bepaalde periode. Mensen kunnen dus ook “piramide hoppen”.
Heb jij een logische volgorde in jouw product aanbod? Ik ben er benieuwd naar! Laat hieronder een reactie achter.