Wist je dat funnels bouwen eigenlijk helemaal niet zo spannend is? Een funnel is niet meer dan een paar geautomatiseerde e-mails achter elkaar in een strategische volgorde. Het voorwerk zoals je ideale klant bepalen en je strategisch product aanbod formuleren is veel belangrijker. De techniek, dus de e-mails in Active Campaign (Mailblue) zetten, is zeg maar de finishing touch. Alles wat je hebt verzameld en gemaakt samenvoegen in het systeem.

Een funnel is dus in de basis niet meer dan een communicatieproces met jouw ideale klant. En iedereen die niet jouw ideale klant is schrijft zich uit.

Maar wat heb je nou precies in de basis nodig voor een funnel?

Het allerbelangrijkste startpunt voor een goede funnel is je ideale klant. Tegen wie ga je het hebben? Want je kan wel gewoon gaan typen, maar dan wordt het misschien meer een bla bla bla mail die eigenlijk niemand raakt. En raak je niemand, dan komt er ook niemand in actie. Emoties triggeren acties en die trigger heb je nodig zodat iemand bijvoorbeeld jouw product koopt. Dus probeer je ideale klant zo duidelijk mogelijk te hebben op het moment dat jij start met het bouwen van je funnels.

Het andere onderdeel wat heel erg belangrijk is voor een succesvolle funnel is je aanbod. Aanbod dat speciaal voor jouw ideale klant is en helpt bij zijn of haar behoeftes. Je kunt zelf wel een aanbod verzinnen wat jij denkt wat wel leuk is, maar als jouw ideale klant het niet snapt, komen ze ook niet in actie. Zij hebben een probleem en willen dat dat probleem wordt opgelost. Jij kan ze misschien wel willen helpen met het onderliggende probleem, maar daar zijn zij nog helemaal niet mee bezig.

Zij willen gewoon een pleister op die wond en niet erachter komen wat die wond veroorzaakt. Dat is stap 2 😉 Zo maak ik bijvoorbeeld in mijn online training ‘Trek consistent klanten en omzet aan’ mijn ideale klant bewust van alle onderdelen van een succesvolle funnel. Ik vertel alleen nog niet hoe ze dat moet doen. Dat doe ik in mijn grote online traject. De vraag van mijn ideale klant is nu alleen..Hoe krijg ik meer omzet en klanten? Wat moet ik daarvoor doen? Door dat overzicht te creëren ervaart mijn ideale klant even rust en denken dan daarna van oke, ik weet dat ik dit nodig heb. Ga ik het alleen uitzoeken of ga ik hulp vragen?

En ander aspect over funnels wat ik ook nog met je wil delen is ‘Een funnel is nooit af’. Het blijft een continue proces. Maar wel een heel leuk proces. Want jij veranderd en jouw klant veranderd met je mee. Mijn funnel pas ook ook regelmatig aan. Zo was ik van de week bezig met module 4 van de Online Impact Academy voor VA’s en opende ik mijn eigen funnel. Ik deel mijn funnel met mijn deelnemers en wilde alle recente teksten even kopiëren en delen. Maar dat werd dus even anders. 1,5 uur later was ik dus nog steeds mijn e-mails aan het herschrijven in plaats van dat ik verder ging met het maken van de module. #oeps.

De ideale klant en je strategisch product aanbod zijn belangrijke onderdelen van je online klantreis. Een ideale klant moet een bepaalde route afleggen voordat ze klant bij je worden. Dit kan jij uittekenen door de online klantreis duidelijk te krijgen en door jezelf dan te zien als een soort van reisleidster. Jij bepaalt de route zodat jij ze zoveel mogelijk kunt inspireren en ervoor kan zorgen dat ze klant worden en zo lang mogelijk klant blijven.

Wil jij meer leren over de online klantreis? Doe dan mee met mijn online training ‘Trek consistent klanten en omzet aan met een online klantreis‘. Een laagdrempelige driedaagse training voor slechts 27 euro. Met de code KLANTREIS krijg je 20 euro korting van mij.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

NoodzakelijkNoodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.