Maak jij al optimaal gebruik van tags? Voordat ik verder ga, wat is precies een tag? Een tag is een soort label dat je aan een contactpersoon in je mailsysteem kan geven. Dit label is voor je eigen overzicht, maar is mega waardevol. 

Wanneer geef je zo’n label?
Er zijn verschillende momenten wanneer je een contactpersoon een tag kan geven. Het eerste moment die vaak wordt gebruik is wanneer iemand een product koopt. Als je met woocommerce (webshop) werkt en met Active Campaign dan heb je een plugin die deze twee samen combineert. Na aankoop krijgt de contactpersoon een tag mee en in Active Campaign kan je dan bijvoorbeeld een automation laten starten aan de hand van die tag. Deze tags zijn super waardevol, want zo kan je zien wat een persoon allemaal heeft gekocht. Je hoeft ze dus ook geen salesmails meer te sturen als ze het product al hebben gekocht. Dit bespaard een hoop irritatie bij je klant. 

Dus de 1e optie: Bij aankoop product. Vaak geef ik dan de tag mee: [Aankoop] X

Het tweede moment is een tag meegeven bij een gratis weggever. En heel verrassend genoeg wordt dit heel vaak vergeten. Terwijl dit super waardevol is. Door te kunnen zien welke weggevers een contactpersoon bij je aanvraagt, weet je wat ze nodig hebben om klant bij je te worden. 

Stel je hebt 10 klanten. En 8 klanten hebben je ebook gedownload, je videoserie gedownload en een webinar bijgewoond. Dan weet je wat de meeste van je potentiële klanten nodig hebben. Dan kun je deze stappen meer automatiseren. Dan stel je in je systeem in dat als ze je ebook hebben gedownload en na 2 weken je videoserie nog niet hebben gezien dat ze een automatische email krijgen met misschien is deze weggever ook wel iets voor jou 😉 Slim he. 

Dus het 2e moment is bij een gratis weggever. Voorbeeld tag is: [Gratis] X 

Het derde moment is wanneer iemand een actie uitvoert. Deze stap wordt bijna nooit ingezet, omdat het iets technischer is. Maar ik wil hem graag met je delen. Als iemand klikt op een link in je email of als iemand je salespagina bezoekt kan je hem een tag meegeven [Interesse in] X. Bij een lancering kan je dus iedereen met de tag [Interesse in] en die het product nog niet heeft gekocht wat meer mailtjes sturen om te stimuleren dat ze het product gaan kopen. 

Maar ook als je om meerdere gebieden zit, is deze tag super waardevol. Ik richt mij bijvoorbeeld op 4 pijlers. Salesfunnels, Active Campaign, Facebook Marketing & Online ondernemen. Stel ik stuur een nieuwsbrief eruit met deze 4 onderwerpen. En iemand klikt wel door op de link over online ondernemen en op de rest niet. Dan heeft deze persoon dus interesse in online ondernemen. Ik kan haar de tag meegeven [Interesse in] Online ondernemen en bijvoorbeeld een automation starten met e-mails over online ondernemen. Zo geef ik haar waardevolle informatie waar ze op dat moment interesse in heeft. 

Het 3e moment is dus bij interesse in. Voorbeeld tag is: [Interesse in] X.

Hoe zet jij tags in voor jouw business?